Hvilket klor er det bedste udstyr til poolen?

Erfaringer, gode råd og tips fra brugere om tilbehør og udstyr

Hvilket klor er det bedste udstyr til poolen?

Indlægaf Susan skrevet lør 15. aug 2009 00:47

Hej - Der er efterhånden mange typer klor som vi kan bruge til vores swimmingpool - vi bruger granulat (tri-klor), men jeg synes bare at det skal bruges meget og min mand skal påfylde klor meget tit - hver - hveranden dag? Er der andre former for klor som er bedre - og også gerne billigere? mvh Susan :?
Susan

Re: Hvilket klor er det bedste udstyr til poolen?

Indlægaf petitadmin skrevet tirs 18. aug 2009 22:50

Hej Susan,
Jeg ved ikke om jeg vil kalde klor for udstyr - men så okay. Jeg anvender Tri-klor granlulat (se varedeklarationen inden køb) til vores pool. Det skal tilsættes forholdsvist tit - dvs. hver 2. dag, for at holde den rette balance.
Der er primært 3 forskellige typer af klor som kan bruges, afhængig af den effekt du vil opnå, og hvordan vandets kemiske balance er. Cal-Hypo (granulat) er hurtigt opløseligt og anvendes typisk for chokklorering. Ulempen er en øget calcium, hårdhed (CH) i vandet. Jeg bruger for det meste den type klor til chokklorering.
Triklor (puch-tabletter) er langsomt opløseligt og jeg bruger det typisk til dem løbende kontinuerlige rensning. Og det øger CYA-indholdet i vandet. Diklor bruges ofte i spa og til chokklorering, men igen - det øger CYA.
Så at varierer klortypen er formentlig det bedste under poolsæsonen. :)
petitadmin
Site Admin

Tilbage til Udstyr og tilbehør til Swimmingpools, Jacuzzi, Spapools mv.